min matchningsprocess


Min matchningsprocess gick väldigt fort. Det var några pirriga och spännande veckor fullt med mejlande och skypande med olika familjer. Jag försökte förstå hur det skulle kännas när det var rätt och lade väldigt mycket fokus på att jag skulle få en bra connection med familjen och inte vart jag skulle bo, familjen är ju trots allt viktigast det är ju där jag ska bo i ett helt år. När jag väl pratade med familjen som jag sedan matchade med förstod jag verkligen direkt att det var rätt, hela min magkänsla skrek JA. Jag hade förtur eftersom jag har erfarenhet med barn under 2 år och därför fick jag nya familjer hela tiden (För många kan det ta flera veckor mellan matchingarna) Men jag hade tur!
Min matchingprocess tog enbart 16 dagar! 
 
 Match #1 - 1 Maj 
Hingham, MA (Närmaste stad, Boston) En pojke 3,5 år och en flicka 2 år. 

Detta var min första match och jag fick den alltså redan samma dag som min ansökan blev accepterad! Kunde inte sova på natten så läste bloggar om andras matchingprocesser och samtidigt fick jag ett mejl och magkänslan sa direkt att det var en match, and yes it was! Så exalterad när jag läste igenom deras ansökan och fick ett väldigt bra intryck då dom verkade vara väldigt aktiva, positiva och öppensinnade så valde att skicka iväg ett medelande och fick kort där efter ett mejl med orden " When we saw your profile on the Cultural Care website we became very excited. You seem like a friendly and enthusiastic young woman and we think you would be a great fit for our family." Vi bestämde att vi skulle skypea redan på morgonen dagen efter, jag var SÅ nervös och detta gjorde att jag inte fick fram mitt riktiga jag. Jag gillade verkligen den här familjen men efter några dagar valde dom att släppa mig och gå vidare med någon annan. Tråkigt men det fanns en mening med det. 
 
Match #2 - 3 Maj 
Seattle, WA - Två flickor, 3,5 år och 6 månader. 

Läste igenom deras ansökan och kände direkt att det inte var något för mig. Enligt deras profil var det mycket som vi hade olika syn på och dom uppnåde inte dom krav jag hade av en värdfamilj men valde ändå att boka ett skypemöte med dom fall det skulle vara så att bilden utav dom skulle förändras. Vi mailade en del fram och tillbaka innan vi pratade på skype och då förändrades min syn och jag tyckte dom verkade vara en fin familj men magkänslan kändes ändå inte helt rätt så jag valde att gå vidare i min matchningsprocess. 
 
 
Match #3 - 9 Maj 
Weston, CT (Närmaste storstad, New York) - Pojke 9 år, Flickor 8, 3 och 1 år. 
 
Denna match dök upp fort efter att min tidigare match försvann från min profil, jag läste igenom deras ansökan men valde sedan att inte kontakta dom eftersom det inte alls kändes rätt, dels för att fyra barn (där tre av dom hade 2/3 olika aktiviteter i veckan) kändes som för mycket för mig men också för att det  verkade mer som att dom sökte någon som enbart skulle jobba och sköta det mesta i hemmet än någon som skulle vara en del av familjen. 
 
 
Match #4 - 9 Maj (MIN FAMILJ!!!) 
New City, NY - Pojke 3 år, trillingar (två pojkar och en flicka) 2 år 

Fick denna match samma dag som min tredje, och ska inte ljuga när jag säger att hjärtat slog ett dubbelslag när jag såg att dom bodde i NYC (New York var nämligen min drömstad) Tyckte deras familj verkade vara en häftig och unik utmaning, skickade iväg ett medelande till dom dock tog det ett tag innan dom svarade och jag funderade på att ta bort dom, glad att jag INTE gjorde det! Efter någon timme hade jag fått ett mejl och direkt fick jag ett toppen intryck, började även mejla med deras Au Pair som är där nu och åker hem i mitten på Augusti som också är svensk och hon bekräftade bara ännu mer vilken fantastisk familj detta var, när vi sedan skypa så klickade vi direkt och det fanns inga tvivel - Detta är min familj! 

Fick mejl på natten från deras svenska Au Pair (Som var så mycket till hjälp!) att dom hade sagt att dom hoppades att jag ville bli deras nya Au Pair och dagen efter ringde Boston kontoret och sa att dom ville matcha och självklart sa jag JA! Inga tvivel! 

Att ta hand om fyra barn där av trillingar ska bli otroligt kul, det som är bra är att jag själv inte kommer vara ensam ansvarig över alla fyra samtidigt utan att man alltid jobbar två och två i ett team, dom har bland annat en barnflicka som bor i området som är jämngammal med mig och brukar hjälpa till, även deras mormor/farmor och sen är föräldrarna hemma några dagar i veckan. 
 
 
 

Kommentarer
Gina Bäck

Herregud vad härligt!!
Jag är så glad för din skull, efter att jag följt din blogg länge så vet jag att du haft det så himla kämpigt. Detta kommer du göra toppen.

Publicerat: 2015-05-17 Klockan: 21:32:08
URL: http://ginaback.blogg.se

Kommentera gärna här:

Ditt namn, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ej offentlig)

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0