Utmaning #one


Tänkte börja med utmaningar varje vecka gällande träningen som jag sedan hoppas på kan bli vanor för alla er! Dom kommer att komma varje söndag och sedan hoppas jag att vi ska kunna uppdatera varandra om hur det gått, hur vi lagt upp det osv? Anonymt eller inte är helt upp till er vänner. Låter det som en bra idé?
V:39 Utmaning 1 - Planera våran träning.

Att sätta sig ner varje söndag och försöka reflektera över kommande vecka för att se vart tiden finns för träning och sedan planera ut efter det vad man ska göra: dvs pass/springa/gymma(vilka muskelgrupper isf) är en utav grundpelarna till att jag lyckas hålla mig på spåret i träningen.
1. Man får en bra översikt över sin vardag och ser vart det finns tid över. (alla kan göra plats för minst 1timmes träning om dagen)
2. För att träningen ska bli av! Är den planerad är den inte lika lätt att skita i. Det är lika viktigt som något annat!
3. För att den ska bli varierad, då blir träningen roligare och mer uppskattad.
 
Att planera sin träning är A & O.
Såhär är min träningsvecka planerad.
 
På tisdagar,onsdag och fredagar passar jag på att börja min morgon med en springtur på 5-7km då jag börjar skolan/praktiken senare och byter då ut min sovmorgon mot ett träningstillfälle.

Jag kör varierade pass men även dom passen jag tycker är roligast! Bodypump, zumba, easyline, bodycomat och core. Viktigt att träningen ska vara kul samtidigt som den ska vara svettig!

Jag har som regel två saker utöver det som står på schemat: 1. I VARJE träningspass ger jag magen en omgång (kämpar för en platt och stark mage) 2. Hopprep, avslutar varje pass med att få upp pulsen genom att hoppa 100-10 10-100.

En dag i veckan har jag "vilodag" men istället för att bara ligga still på soffan då, passar jag på att promenera.
Dags för er att planera eran träning! Saker att tänka på:
1. Hur många dagar/veckan ska jag ha som mål att träna.
2. Vilken träningsform tycker jag om och hur skulle jag kunna variera den. (Gillar du löpning, skulle du tex kunna variera med olika intervaller, är du mer för pass, våga testa nya och är gymmet din grej, träna olika muskelgrupper och gör olika övningar)
3. Planera in en vilodag. Upp till dig hur dina vilodagar ser ut, om du gör något eller inget!
4. Vad vill du uppnå? Vill du förbättra din kondition ja då är det kanske konditionsträning du ska lägga fokus på, vill du bli starkare eller tappa vikt då måste du lägga upp din träning för det.

Kom ihåg att ni bara tränar för er själva och att bara för att jag har lagt upp mitt tränings-schema på ett sätt behöver ni inte alls känna att det ska vara så, utan gör det du trivs med och gör det för din skull!

Är ni med mig? Uppdatera mig mer än gärna om vad ni tycker om detta och framför allt! Jag är jätte nyfiken på hur ni planerar upp eran träning. Och till nästa vecka vill jag självklart veta hur det har gått, om det kännts enklare? Vi gör detta tillsammans. Puss

Kommentarer

Kommentera gärna här:

Ditt namn, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ej offentlig)

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0