Answers - Food and training


Q: Hur fungerar det att äta hemma hos andra när du äter enligt en sorts diet?

A: Jag har varit väldigt öppen mot personer i min omgivning, informerat om varför jag väljer att äta som jag gör. Det gör att jag känner att jag även får mer stöttning i min resa eftersom dom flesta ändå är positiva och oftast inte ifrågasätter det. Jag vet att för något år sedan när jag "försökte" mig på detta tyckte jag just att det var jobbigt när det kom till att äta hemma hos andra för man inte vill verka "oförskämd" Men man kommer långt på att vara ärlig.
 
Q: Hur var det i början när du började träna, hur hittade du motivation?

A: Dom första veckorna är som sagt kämpiga, man måste få träningen till en rutin och vara väldigt hård mot sig själv. Fuska inte, för börjar du fuska redan i början så kommer det aldrig hålla. Vissa dagar kommer man vara trött, man kommer ha ont i kroppen och soffan kommer att vara väldigt skön, men kämpa dig upp! Det kommer vara så värt det i slutändan. Motivation fick jag ifrån början från min vilja och mina drömmar som jag ville uppnå, men det är ju viktigt att hålla motivationen kvar. Testa olika sorters träning för att hitta din grej, följ lite fitspoo, och när du hållit igång ett tag kommer du få den mesta motivationen från välmåendet som träningen ger dig.
 
Q: Skulle du kunna berätta lite snabbt om just GI. Funderar faktiskt på att börja med det själv, vad äter/äter du inte?
 
A: ↑ Jag tycker att den här bilden är väldigt bra att gå efter till en början, för att komma igång. Grunden med GI metoden är ju att undvika kolhydrater och framför allt snabba kolhydrater. Till skillnad mot LCHF (Low carbs high fat) I GI metoden kan man fortfarande äta lite kolhydrater som man ser under "gult ljus" men man äter mer protein och även fett fast inte i en överdriven mängd. I LCHF är det fritt fram gällande fettet, men man ska helt och hållet hålla sig borta ifrån kolhydraterna, dock är det inte en diet som dietister rekomenderar eftersom det kan leda till hjärt/kärl sjukdomar.
 
Angående vad jag äter och inte. I början skulle jag rekomendera att bara hålla mig till det som står under grönt ljus, är det någonting du är osäker på om du kan äta eller inte, tex: En återhämtningsdryck, läs innehållsförteckning innehåller den mindre än 10g kolhydrater är det OK. Efter några månader tycker jag att du kan äta något från gult ljus, jag äter aldrig råris, fiberhavregryn,fullkornspasta eller liknande utan håller mig fortfarande borta från det, däremot äter jag en frukt då och då, eftersom jag anser att det är bättre att du äter en frukt än att du stoppar godis i munnen.
 
Men viktigt! Va strikt i början, första två veckorna jag höll på tappade jag 3kg. Det är motivation!
 
Q: Skulle inte du kunna visa lite mer foton och berätta vad du äter om dagarna?

A: Självklart kommer det mer av detta, har varit lite svårt nu när jag jobbat med att visa mat och allt. Men eftersom det är min sista jobbdag så kommer jag skärpa mig och lägga mer fokus på detta!
Hoppas mina svar var vettiga och hjälpte. Kommer även upp lite tips dom närmsta dagarna och ett inlägg om vilka övningar/maskiner jag använder till dom olika muskelgrupperna. Kram! PS: Jag tror på DIG!

Kommentarer

Kommentera gärna här:

Ditt namn, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ej offentlig)

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0