tabata - dagens träning


Tabata är en form av högintensiv intervallträning. Man arbetar 20 sekunder (Då är det viktigt att det utförs i maximal intensitet)
sen vilar man 10 sekunder, detta med 8 upprepningar/övning = 4 minuter. 

Jag brukar ofta köra tabata med olika styrkeövningar samt kondition tex: Squats, axelpress, plankan, burpees. 
Men det går lika bra att använda till att köra på löpbandet, då ska man som sagt helst ha en hög hastighet för att verkligen ta ut sig ordentligt. Tipsar verkligen om den här appen, då den räknar ner till både start och vila så man behöver inte ha koll på telefonen utan kan enkelt bara fokusera på det man gör! 

Dagens träning bestod utav Tabata på löpbandet som uppvärming, körde 4 omgångar (alltså 4x8) på hastighet 15.0 Körde sedan Biceps, bröst och lite axlar. Bra träningspass! Nu ska jag sätta mig och kika efter nya träningsbyxor eftersom mina tyvärr är ganska utslitna.. Puss

Kommentarer

Kommentera gärna här:

Ditt namn, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ej offentlig)

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0