Träning/hälso-koll


Var ikväll på en träning/hälso-koll. Man fick svara på en hel del frågor, måla upp en bild utav hur man själv såg på sig själv och sin kropp och sätta upp mål efter vad man vill uppnå med sin träning. Fick väldigt bra resultat vilket självklart var jätte kul att höra, har 20% kroppfett vilket känns som en BRA siffra! Man räknade även ut sin "hälsoålder" och som ni ser låg den helt på pricken efter min ålder och det som egentligen fattades för att uppnå bättre handlade om mina matvanor,
man ska äta 6mål/dagen vilket jag INTE gör, jag ska dricka cirka 1,77L vatten/dagen vilket jag INTE gör.
Det är bra att jag är medveten om det, men behövde nog inse betydelsen utav det mer, vilket jag gjort nu. 

På tal om vikt! -  Man ska vara medveten om att vågen inte alltid ger ett rättvist resultat, eftersom muskler väger mer än fett så behöver inte en hög(enligt dig själv då) siffra betyda att du är tjock utan det kan lika gärna betyda att du är vältränad. För mig har alltid vågen varit ångestframkallande och även fast jag inte väger mycket i dagsläget så är det fortfarande knivigt att slänga ut siffrorna här på bloggen, det har sen jag var liten inneburit skam och det sitter kvar, hoppas ni respekterar det! Iallfall, vill ni vara mer rättvisa mot er själva är ett tips att ni mäter er istället för att gå efter vågen, då kommer ni se riktiga resultat! 

På tal om BMI - BMI är inte heller ett rättvist verktyg att använda. Att en kalkylator ska räkna ut om du är underviktig/normalviktig/överviktig endast med hjälp utav din längd respektive vikt, ja ni hör väl själv hur det låter? Enligt BMI skulle många vältränade människor räknas som överviktiga och därför ska man tänka logiskt om man gör ett BMI test. 


Kommentarer

Kommentera gärna här:

Ditt namn, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ej offentlig)

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0