Betydelsen utav mitt hår


Igår hade vi alltså en föreläsning i skolan, en tjej med alopeci kom och pratade om sin sjukdom och även hur det påverkade henne, vad hennes hår hade för betydelse för henne och hennes identiet.
 
Alopeci är en autoimmun sjukdom där kroppens hårsäckar går in i vilostadie, vilket gör att håret faller av. Det finns ingen forskning som säger varför/hur detta uppstår och det finns heller inga botomedel, helt enkelt en sjukdom som vem som helst kan drabbas utav, från en dag till en annan. 
 
Det finns tre olika varianter utav sjukdomen: 
Alopecia areata - Fläckvis håravfall
Alopecia totalis - Avsaknad av huvudhår
Alopecia universalis - Total avsaknad av kroppsbehåring
Föreläsningen väckte många tankar inom mig, mycket utav det hon sa kunde jag relatera till även om jag inte har sjukdomen och heller inte kan jämföra min hårsituation med någon som har alopeci. 
 
Jag tänkte iallefall skriva några rader om vad håret har för betydelse för MIG.
När jag var femton fick jag klippa av mig i princip allt mitt hår, från att ha haft skapligt långt och naturligt hår till att knappt kunna sätta upp det i en hästsvans var ett otroligt stort och jobbigt steg, anledningen? Jag hade blekt av mitt hår (Var snälla mot erat hår!) I och med detta tappade jag även mitt självförtroende och blev väldigt osäker i mig själv. Jag kände mig okvinnlig, ful och obekväm. Då insåg jag nog för första gången vilken betydelse håret har för mig. Och jag tror att vi alla kan vara överens om att håret har större påverkan på oss än vad man kanske kan tro. 
 
Min identitet och mitt självförtroende sitter i håret. I mitt LÅNGA hår. 
Många vet förmodligen att jag dagligen använder löshår och trivs med det, dock tycker jag att samhället borde vara mer accepterande, man blir hånad och pikad pga löshår, no shit. Frustrerande? Ja! 
Hade jag fått välja hade jag självklart hellre haft ett naturligt hår som jag trivs i, och jag unnar verkligen alla som har det så bra. För mig spelar det ingen roll om folk ständigt talar om för mig att jag passar i mitt korta hår, oavsett om det så skulle vara hela världen som talade om det för mig, det handlar om att man ska trivas i sig själv och må bra i sig själv. 

Kommentarer

Kommentera gärna här:

Ditt namn, tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ej offentlig)

URL:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0